Günter Alce
Doktorandarbetet kommer att behandla design av glasögonbaserad augmented reality, som ska stödja användarna i deras aktiviteter på ett användbart och komfortabelt sätt. Följande områden kommer att stå i fokus i forskningsarbetet:
- Användarstudier
- Med ett användarcentrerat tillvägagångssätt, kommer användarstudier att utföras till exempel genom deltagande och observation av verkliga scenarier ute i fält där fokus kommer att ligga på användaren och dennes sammanhang och dessutom de ergonomiska aspekterna. Exempel på tillämpningsområden är spel, personlig assistent och turism.
- Kvalitativ och kvantitativ data kommer att samlas in och analyseras.
Exempel på forsknings fråga:
Vad bör AR Visor erbjuda användaren i olika sammanhang?
- Utveckling och utvärdering av olika interaktions tekniker för glasögonbaserad augmented reality.
- Exempel på interaktions tekniker är gester, ögon tracking och tal.
- Utveckling av prototyping metodik med:
- Varierande fidelity nivå av glasögonbaserad augmented reality.
- Varierande fidelity av miljö och sammanhang.
- Exempel på områden:
- Human factors
Exempel på forsknings fråga:
Hur kan ackommodations vergans konflikter påverka utförandet av
pågående uppgift och dess upplevda komfort?
- Affective user experience
Exempel på forsknings fråga:
Vilken subjektiv upplevelse ger olika interaktions tekniker?
- Intrusiveness
Exempel på forsknings fråga:
Hur kan man med hjälp av användarens kontext undvika belastning på
användarens uppmärksamhets kognition?