Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Situationskort för inkluderande e-lärande

Situationskorten visar en mängd olika situationer som en proaktiv lärare kan förbereda sig på i sin undervisning. Situationerna är relaterade till aspekter av studentmångfald, läraktiviteter och studiematerial.

Korten kan också användas som diskussionsunderlag vid inkluderingsarbete. Korten beskriver endast situationer – inte lösningar, eftersom lösningar kan variera beroende på vad som är möjligt och lämpligt i en specifik inlärningssituation. Läraren uppmuntras att diskutera möjliga lösningar med kollegor.

Ladda ner korten

Situationskorten finns för nedladdning i Forskningsportalen, på svenska engelska och norska. 

Syfte

  • Öka förståelsen hos lärare och annan universitetspersonal för studenters och situationers mångfald.
  • Skapa diskussion och nyfikenhet. Påverka attityder.
  • Skapa mer inkluderande lärsituationer där varje student kan komma till sin rätt.

Ta bort hinder för lärande

Målet är att hitta icke-stigmatiserande lösningar där varje student känner sig välkommen och respekterad. Enligt UDL-riktlinjerna kan detta göras genom att ta bort hinder för lärande, så att studenterna kan:

  • Engagera sig i lärandet på flera sätt
  • Ta emot information på flera sätt
  • Visa sin kunskap på flera sätt

Mer om Universal Design for Learning kan du läsa på http://udlguidelines.cast.org

Att använda UDeL-situationskorten

Under kursförberedelser:

1. Dra ett kort och reflektera över hur du kan förbereda dig för den här situationen på ett inkluderande sätt.

2. Finns det några onödiga hinder i lärandemålen som kan ändras?

I personalutbildningar:

1. Låt några kort trigga workshopdeltagarna att föreslå nya kort baserat på deras egna erfarenheter.

2. Diskutera möjliga lösningar.

fem kort med oläslig text. Illustration.

Om TINEL UDel

Situationskorten togs fram 2018-2021 inom projektet “TINEL – Towards Inclusive eLearning: Improving Accessibility of eLearning in Higher Education from Universal Design for Learning perspective” med medfinansiering från EU-programmet Erasmus+.

Extern projektsida för TINEL (på engelska)