Situationskort för inkluderande e-lärande
Situationskorten visar en mängd olika situationer som en proaktiv lärare kan förbereda sig på i sin undervisning. Situationerna är relaterade till aspekter av studentmångfald, läraktiviteter och studiematerial.
Korten kan också användas som diskussionsunderlag vid inkluderingsarbete. Korten beskriver endast situationer – inte lösningar, eftersom lösningar kan variera beroende på vad som är möjligt och lämpligt i en specifik inlärningssituation. Läraren uppmuntras att diskutera möjliga lösningar med kollegor.
Ladda ner korten
Situationskorten finns för nedladdning i Forskningsportalen, på svenska engelska och norska.
Syfte
- Öka förståelsen hos lärare och annan universitetspersonal för studenters och situationers mångfald.
- Skapa diskussion och nyfikenhet. Påverka attityder.
- Skapa mer inkluderande lärsituationer där varje student kan komma till sin rätt.
Ta bort hinder för lärande
Målet är att hitta icke-stigmatiserande lösningar där varje student känner sig välkommen och respekterad. Enligt UDL-riktlinjerna kan detta göras genom att ta bort hinder för lärande, så att studenterna kan:
- Engagera sig i lärandet på flera sätt
- Ta emot information på flera sätt
- Visa sin kunskap på flera sätt
Mer om Universal Design for Learning kan du läsa på http://udlguidelines.cast.org
Att använda UDeL-situationskorten
Under kursförberedelser:
1. Dra ett kort och reflektera över hur du kan förbereda dig för den här situationen på ett inkluderande sätt.
2. Finns det några onödiga hinder i lärandemålen som kan ändras?
I personalutbildningar:
1. Låt några kort trigga workshopdeltagarna att föreslå nya kort baserat på deras egna erfarenheter.
2. Diskutera möjliga lösningar.

Om TINEL UDel
Situationskorten togs fram 2018-2021 inom projektet “TINEL – Towards Inclusive eLearning: Improving Accessibility of eLearning in Higher Education from Universal Design for Learning perspective” med medfinansiering från EU-programmet Erasmus+.