Människan i virtuella miljöer
Framstegen inom datorgrafik, sensorer och skärmteknik har gjort att vi idag kan framställa artificiella stimuli som ”lurar” människans sinnen att tro att hon befinner sig i en virtuell verklighet. Med denna Virtual Reality-teknik kan vi simulera miljöer, artefakter och sociala situationer med hög grad av realism och kontroll.
Inom forskningen studeras hur människor interagerar och reagerar i virtuella miljöer, beteendemässigt såväl som fysiologiskt. En stor del av forskningen äger rum i Virtual Realitylaboratoriet, och några typiska forskningsfrågor är:
- Hur ska interaktionen med en virtuell miljö utformas för en viss uppgift?
- Vad kan man lära sig genom att träna i en virtuell miljö?
- Hur påverkas människor psykologiskt och fysiologiskt av att interagera med olika virtuella miljöer?
Forskning i fokus inom området "Människan i virtuella miljöer":
- VR som hälsointervention inom äldrevården
- VR i cancerrehabilitering
- VR som lärverktyg i grundskolan
- VR för stadsplanering
- VR för analys av komplexa datamängder
- Augmented Reality (AR) för industrioperatörer
Forskningsprojekt
Läs om forskningsprojekten i Lunds universitets forskningsportal:
Ergonomi och aerosolteknologi – projekt – Lunds universitet